dinsdag 13 februari 2018

Hypotheek aflossen

Dit is niet het eerste blogje wat gaat over het aflossen van je hypotheek. Momenteel zijn er veel blogs over het aflossen van je hypotheek en misschien zal ik er in de toekomst wat vaker over gaan schrijven. Dit is de eerste keer dat ik over dit onderwerp schrijf. En eerlijk gezegd doen wij er momenteel niet aan. Toch... het onderwerp intrigeert mij. Je huis aflossen en hypotheekvrij leven, dat lijkt me heerlijk. Geen maandelijkse lasten meer die je moet afdragen aan de bank. Elke maand dus geld overhouden wat je dus aan andere dingen kunt besteden.

Er bestaat alleen één maar. Je moet geld over hebben om dat in je hypotheek te kunnen stoppen. En dat geld moet je op korte termijn niet ergens anders voor nodig hebben.
Toen we gingen trouwen begonnen we nou niet bepaald met een financieel schone lei. Een studieschuld, een schuld bij de belastingdienst van een huurtoeslag die we in het verleden onterecht hadden gekregen en we stonden rood. We hadden het aanbod van de bank dat we zo'n 20.000 euro rood mochten staan op onze betaalrekening met beide handen aangegrepen. 20.000 euro!!!! Echt, dat we die mogelijkheid kregen vind ik nu bezien erg bizar, maar dat we dat klakkeloos aanvaarden vind ik misschien nog wel vreemder. Ik kan me niet herinneren dat we 5 cijfers achter elkaar rood stonden, maar dat we toch wel een behoorlijke tijd geen zwarte cijfers op de bank hadden staan, dat weet ik nog wel. Zorgen maken deden we niet. We konden met gemak alle rekeningen betalen en hielden nog geld over (lees: we konden nog meer geld uitgeven tot we 20.000 euro rood zouden staan). We leefden niet heel erg luxe, we letten wel op onze uitgaven, maar een stijgende lijn om eruit te komen was er niet. En nog erger we vonden dat helemaal niet erg.

Toen kochten we een huis. En ja, dat kon zonder eigen geld en met schulden, we mochten alleen voor het krijgen van de hypotheek geen 20.000 euro meer rood staan, maar 7.000. Dat was gelukkig geen probleem, maar toen ging de knop wel om. Van de roodstand maakten we een doorlopend krediet met een veel lagere rente, die we binnen no time hadden afgelost. Tegelijk verdween de schuld bij de belastingdienst en konden we bouwen aan een eigen spaarrekening. Noodzaak om meteen de studieschuld versneld af te lossen zagen we niet en eigenlijk nog steeds niet. Met zo'n extreem lage rente heeft dat volgens mij alleen maar zin als je van plan bent te verhuizen en die schuld in één keer kunt aflossen.
Inmiddels hebben we een mooie buffer opgebouwd. Waarmee we in één klap de studieschuld zouden kunnen aflossen. Waarmee we ook een stuk hypotheek zouden kunnen aflossen, maar waarmee we ook zouden kunnen sparen voor de kosten van een verhuizing en het inrichten van een volgend huis wanneer we de wens om toch een keer te gaan verhuizen kunnen verwezenlijken.

Dilemma dus.... Welke keus zouden jullie maken en waarom?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten