maandag 1 februari 2016

Studieschuld

Ja, die heb ik nog, mijn studieschuld. Elke maand slinkt deze een heel klein beetje door een maandelijkse aflossing. Het voelt niet zo goed om nog een schuld te hebben, maar door de lage rentes loont het op dit moment niet echt om extra te gaan aflossen. Pas als we zouden gaan verhuizen dan zou het waarschijnlijk slimmer zijn om het te gaan aflossen voor de koop van een nieuwe woning, maar nu los ik gewoon maandelijks een bedragje af. Sinds 1 januari heb ik te maken met een nieuwe rente welke vast staat voor de volgende 5 jaar. Deze is behoorlijk laag geworden, ik betaal maar 0,01% rente en hiermee ging mijn maandelijkse aflossing met 10 euro naar beneden. Want 0,01% is dan ook bijna niets.

Vanmorgen keek ik naar hoeveel ik daadwerkelijk had afgelost in januari. En wat fijn! Dat bedrag was 64 cent hoger dan het bedrag wat ik aan aflossing betaald heb. Er wordt dus meer afgelost dan ik betaald heb. Het komt door het lage rentepercentage, want als je aangegeven hebt dat het automatisch van je rekening wordt afgeschreven, dan krijg je een bepaalde korting. En als die korting hoger is dan de rente die je moet betalen krijg je dus gewoon geld toe! 64 cent per maand klinkt niet zoveel, maar voor de komende 5 jaar staat het dus vast en dat betekent dat ik 38,40 gratis afgelost heb over 5 jaar (rente op rente reken ik voor het gemak maar even niet mee) en tegelijk die periode dus geen rente heb betaald. Er blijft nog genoeg schuld over die ik zelf zal moeten afbetalen en daar word ik niet blij van, maar zo'n regeling, ja dat maakt toch stiekem mijn hele dag weer goed!

1 opmerking: