woensdag 24 februari 2016

Drukte en nasi

Oei, dat is alweer een tijd geleden, dat krijg je als je voor je gevoel af en toe je eigen benen voorbij loopt. Dit en dan dat en dan dit weer, ik snap niet dat ik tijdens mijn zwangerschap tijden energieloos op de bank kon zitten, zonder ook maar één stap buiten de deur. Eigenlijk snap ik dat ook wel, ik had veel hulp en man deed meer. Bovendien heb ik veel dingen daardoor uitgesteld die nu allemaal gedaan moeten worden. Dokter, tandarts, school, speelafspraakjes en daarbij komt nu het consultatiebureau erbij en de fysio en en en... Nou ja, ik vind het eigenlijk ook wel weer leuk om nodig en bezig te zijn. En met een veeleisende baby ben je sowieso veel meer bezig.  Alleen maar even een boodschapje doen, kost wat meer planning en geregel en zelfs dan wil baby net drinken of een schone luier of of of.

Maar nu liggen alle kinderen lekker op bed (voor zolang dat duurt) en man is weg, dus even me-tijd met de beentjes omhoog. Tijd voor een blogje. En inspiratie haalde ik uit het eten van vanavond. Want ik kook al jaren zonder zakjes en pakjes, maar de eerste tijd vond ik het best lastig. Met name om vervangend eten te gaan maken, we waren zo gewend aan de etenswaren uit de supermarkt en experimenteren met eten vond ik toch best lastig af en toe. Ik heb lang gezocht naar een vervanger voor nasi. En sinds ik het gevonden heb maak ik het regelmatig en wil ik het jullie ook delen. Het is namelijk heel erg simpel. Vooral omdat je er zowat echt alles doorheen kunt gooien, het komt niet zo nauw. Ideaal om restjes groenten op te maken. Dus bij deze het recept:

Ingrediënten:
- Rijst
- Groenten (kan van alles zijn: ui, paprika, wortel, courgette, prei, sperciebonen, broccoli, etc.)
- Vlees (kip, hamblokjes, gehakt)
- Eieren, deze kun je gerust weglaten, of wel gebruiken en dan het vlees weglaten.
- Kruiden: djahe, ketoembar, djinten, laos
- ketjap
- chilisaus
- sambal oelek (dit laat ik momenteel weg omdat niet iedereen dat hier lekker vindt)
- eventueel nog pindakaas en melk.

Kook de rijst en bak ondertussen in een hapjespan het vlees. Voeg dan de groenten erbij en laat het lekker gaar bakken. Doe dan de kruiden en de sambal oelek erbij en roerbak het even door. Ik maak dan altijd wat ruimte in het midden van de pan en kluts daarin de eieren. Deze kun je uiteraard ook weglaten of in een andere pan bakken. Vervolgens hutsel je alles door elkaar en voeg je een scheut ketjap en een scheut chilisaus toe. Ook dit roerbak ik nog even, vervolgens voeg ik de rijst toe om het nog even op te bakken. Vandaag voegde ik daarna ook nog een paar scheppen pindakaas en een flinke scheut melk toe. De nasi wordt dan wat soppig, maar dat is niet erg met kinderen die af en toe niet al te netjes eten en het eet ook veel gemakkelijker met een baby op schoot ;-) en ik vind het gemakkelijker dan aparte saus maken in een ander pannetje. Alles in één pan, dat geeft ook nog eens de minste afwas....
Lekker met gebakken uitjes, augurken, seroendeng, kroepoek etc. Eet smakelijk!

1 opmerking: