woensdag 21 oktober 2015

Een nieuwe bank

Een half jaar geleden schreef ik over onze zoektocht naar een nieuwe bank. Hier te lezen. Inmiddels staat onze nieuwe bank in huis. Het is toch een hoekbank geworden en daar zijn we momenteel heel erg blij mee. De zoektocht had nog wel wat voeten in de aarde. Zonder energie was het toch best wel inspannend en de leuke aanbiedingen waren toch niet zo heel erg geweldig.
Onze vorige banken hadden we weg bij een winkel waar je volgens de naam toch wel profijt ervan kunt hebben. Omdat de bankjes het al die tijd heel goed uitgehouden hebben voor een niet al te hoge prijs was het niet zo vreemd om daar weer te kijken. Ik geloof dat het april was dat we voor het eerst de winkel binnenstapten. Qua budget paste dat prima in ons plaatje, want in een gezin met jonge kinderen wilden we vooral ook geen fortuin uitgeven, ongelukjes komen regelmatig voor, om maar te zwijgen van het idee dat een bank toch wel op een trampoline lijkt...

In die bewuste winkel vonden we wel een paar banken die misschien een optie zouden zijn, maar we waren nog niet echt overtuigd en wilden al helemaal niet over één nacht ijs gaan. Dus zette ik met mijn mobieltje een stuk of drie banken op de foto, zodat we bij andere winkels konden vergelijken (mijn visuele geheugen is altijd al een vergiet geweest).
Vervolgens bleef onze bankenspeurtocht een beetje op dat punt hangen. Er waren genoeg andere dingen die onze aandacht vroegen en dus raakte een nieuwe bank een beetje in de vergetelheid. Totdat we ergens in augustus een advertentie zagen van die bewuste meubelzaak met daarin de aankondiging van een grote uitverkoop, met flinke opruimprijzen. We dachten er niet lang over na, maar gingen weer naar de winkel. Om toch een keer een knoop door te hakken als de prijzen inderdaad fiks lager waren. We bekeken weer een aantal banken en hadden uiteindelijk een voorkeur. Toen herinnerde ik me de foto's die ik in april gemaakt had en ik was benieuwd of onze voorkeur toen ook al onze voorkeur had (had ik al gezegd dat mijn visuele geheugen mij een beetje in de steek laat, ik wist het echt niet meer). En ja, het was één van de banken die ik op de foto gezet had, maar wat schetste mijn verbazing. De prijs die op de foto te zien was, was precies dezelfde als de grandioze opruimingsprijs van de bank op dat moment.
Nieuwsgierig geworden zocht ik ook de banken van de andere foto's op. En ook daar bleek dat de banken gewoon dezelfde prijs hadden als een paar maanden terug, met alleen het verschil dat er nu een spetterend kaartje bij hing met iets van 'bodemprijs' of 'dumpprijs' erop.

Hmmm dat viel een beetje tegen. We hadden gehoopt op een mooie aanbieding, maar dat zat er dus overduidelijk niet in. Intussen was er een verkoopster naar ons toegekomen met de vraag of we een keus konden maken. We probeerden te onderhandelen over de bank van onze voorkeur, maar ze kapte ons af. Er kon helemaal niets van de prijs af omdat het al bodemprijzen waren. Daar kon echt helemaal niets meer vanaf. Zelfs niet toen ik aan de hand van de foto's aangaf dat het voor ons op deze manier echt geen bodemprijs was. Wel werd er nog even benadrukt dat het alweer de laatste week van de actie was en dat we het beste toch wel zo snel mogelijk moesten beslissen.

Zij kende mij overduidelijk niet zo goed, ik had mijn hele buik vol van de winkel en was al helemaal niet van plan om zomaar de prijs neer te leggen voor een bank die al drie maanden dezelfde prijs had, maar ineens een bodemprijs was geworden.
Niet veel later zagen we onze droombank bij een heel andere zaak langskomen, met een mooie prijs en deze werd bovendien ook nog eens gratis thuis bezorgd. We twijfelden niet lang en hebben deze dan ook gekocht. Heel wat langer moesten we wachten voor de bank bij ons thuis gebracht werd, maar inmiddels staat hij prachtig in onze kamer.
Onze oude bankjes hebben inmiddels via de weggeefhoek van facebook een nieuw leven gekregen. Ik hoop dat de nieuwe eigenaren er net zo veel plezier van hebben als wij hebben gehad. Zonder al te veel moeite waren ze binnen twee uur van eigenaar gewisseld. Dat geeft toch een beter gevoel dan wanneer ze naar de stort waren gegaan.

Moraal van het verhaal? Let echt op of een aanbieding wel echt een aanbieding is, enig research kan in elk geval geen kwaad en je moet al helemaal niet geloven wat ze zeggen en schrijven, want het kan zomaar zijn dat het niet de waarheid is.

2 opmerkingen:

  1. Wow! Dat is echt bedrog van die winkel in mijn ogen. Zo de mensen misleiden met zogenaamde bodemprijzen en aanbiedingen die al maanden dezelfde prijs hebben. Zou dat wel mogen wettelijk gezien? Je moet blijkbaar altijd op je hoede zijn als consument.
    Gelukkig maakte je foto's enkele maanden geleden.
    Goed dat jullie elders alsnog een leuke bank hebben gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je zo oplettend was zeg! En fijn dat je de bank uiteindelijk voor een goede prijs toch binnen heb. Doe je nog een foto van de bank? Want ik ben benieuwd!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen