woensdag 12 november 2014

Sint Maarten

Gisteren was het 11 november, Sint Maarten. Gelukkig was het niet zo koud en guur, maar af en toe vielen er toch wel een paar druppels uit de lucht. Ik ben gezellig met onze drie kinderen op stap geweest. En telkens verbaasde ik me erover hoe het ging. Eerst een beetje verlegen aan het zingen, wat met de deur wat harder werd. En eerst was er de verbazing dat ze een snoepje hadden gekregen, maar op het laatst was dat al zo gewoon, dat het een beetje tegenviel als er huizen waren waarbij het snoep al op was. En het is leuk om te zien dat ze heel vrijgevig met het gekregen snoepgoed omgaan. Ik hoef daarvoor zelf niet langs de deuren :-).
Zelf kom ik uit een streek waarbij het helemaal niet gebruikelijk was om met sint Maarten de deuren bij langs te gaan met snoep. En inmiddels ben ik al wel een heel stuk wijzer geworden, nog steeds vind ik het een rare traditie. Toch moet ik zeggen dat het ook wel gezellig is om met al die lampions liedjes te gaan zingen. Maar huis aan huis wordt ongezond snoep opgehaald, vreselijk eigenlijk. Ik koop nauwelijks snoep, omdat we het regelmatig krijgen en er dan lang mee kunnen doen. Met name lolly's koop ik nooit, vreselijk vind ik die. En juist lolly's werden bij alle huizen er natuurlijk uit gezocht. Alleen jongste kind was af en toe op de gezondere toer en heeft drie mandarijnen verzameld.

Gelukkig zijn ze het nu al bijna weer vergeten, ik heb ze in elk geval nog niet horen vragen om een snoepje, want al die snoeptrommels? Die bewaar ik!

1 opmerking:

  1. Leuk blogje. Wij hebben hier ook Sint Maarten gevierd (ik heb er ook over geblogd). In de streek waar ik vandaan kom, werd er niets aan gedaan. Bij familie wel en ik keek mijn ogen altijd uit naar die emmers vol met snoep, taai-taai en fruit.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen