donderdag 13 november 2014

Melk

Melk is goed voor elk. Dat dacht ik heel lang, ook al dronk ik het nooit. Ik vond het echt niet lekker. Ik had trouwens geen alternatief voor bij het eten hoor. Ik dronk gewoon niets. Eigenlijk dronk ik gewoon veel te weinig. Tijdens de zwangerschap van onze tweede ben ik wel wat meer gaan drinken en op de een of de andere manier heb ik ook melk leren drinken. Vraag me niet hoe, want ik vond het echt niet lekker, maar eigenlijk zo'n beetje van de een op andere dag ben ik gestart met melk. En dan niet één beker per maaltijd, maar standaard twee bekers en soms zelfs drie.
Melk was daardoor niet aan te slepen. Man drinkt ook altijd veel melk en het kwam regelmatig voor dat aan het begin van de week de koelkast vol melk stond, terwijl aan het eind van de week naar de winkel moest worden gegaan omdat de melk op was. Ruim een liter per dag ging er wel doorheen.

Ik begon de laatste jaren wel steeds meer kritische geluiden te horen over melk. Dat het toch minder goed voor je is als dat altijd werd verteld. En toen ik afgelopen zomer wat maagproblemen had ben ik van de een op andere dag gestopt om melk te drinken. Dit keer drink ik wel een alternatief in de vorm van thee en dat vind ik prima. Eerst deed man mee met de thee in plaats van melk en daardoor moest ons boodschappenlijstje drastisch veranderd worden, want we gebruikten nauwelijks melk meer. Inmiddels is man wel weer melk gaan drinken, maar hij houdt het momenteel op één beker per maaltijd. Daardoor is het nog steeds een beetje aftasten hoeveel melk ik moet kopen (de kinderen drinken er dan wel weer van, maar kiezen ook wel voor thee). Af en toe eten we maar pannenkoeken omdat de melk op moet en dat vindt dan ook niemand een probleem.

Gisteren kwam de buurvrouw een bakje koffie doen. Gezellig, maar ze had ook een nevendoel, want ze was naar de winkel geweest omdat de melk op was en kwam er thuis achter dat ze alsnog de melk vergeten was. En dus vroeg ze een half litertje melk. Natuurlijk was dat geen probleem en heb ik haar maar een hele liter meegegeven. Onder het mom van 'wij drinken toch weinig melk'. Vanmorgen kwam ik beneden en toen vertelde man mij dat er nog maar heel weinig melk was, er zat nog maar een bodempje in het pak. Oeps! Ik had natuurlijk een halve liter terug kunnen halen bij de buren, maar dat heb ik maar niet gedaan ;-) We redden het inmiddels wel een tijdje zonder melk. Maar bij het boodschappen doen ben ik de melk maar niet vergeten!

Drink je ook melk? Of kun je wel zonder?

4 opmerkingen:

  1. Wij halen wel af en toe melk, maar lang niet elke dag. Voor mijn zwangerschap vond ik het heel vies, maar toen ik zwanger was, was ik eraan verslaafd en na de zwangerschap ben ik het wel af en toe blijven drinken, maar hoeft nu niet meer dagelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt vrij veel melk verbruikt om onze calciuminname op peil te houden. Ik heb toch wel mijn twijfels over al die heisa rond het drinken van melk. Zuigelingen kregen vroeger melk eens de borstvoeding gestopt werd, in arme gezinnen werd veel pap en pudding gemaakt met melk gedronken. Of dat allemaal 'zo' slecht is of nu sommigen beweren.... Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn van het gebruik van melk maar aangezien melk sinds het verre verleden een belangrijke voedingsbron was en de mensen zelfs meer weerstand hadden of nu, denk ik niet dat melk zo nefast is. In elk geval blijven wij melk gebruiken. Ik ben er in elk geval zeker van dat het een pak beter is om gewone melk te drinken en te geven aan kinderen of dat ze volgegoten worden met allerhande frisdrank, gearomatiseerde melkdranken....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor het maken van pannenkoeken en eventueel gebak o.d. heb ik altijd een pak houdbare melk in de koelkast liggen. Verder drinken wij karnemelk bij het ontbijt en de lunch. Koffiemelk in de koffie en yoghurt na het avondeten. Dus wij eten wel melkproducten, maar drinken weinig tot geen gewone melk. Niet omdat we het allemaal niet vertrouwen - er is altijd wel gedoe om bepaald voedsel, zo langzamerhand mag je niets meer eten en drinken - maar gewoonweg omdat we andere dingen lekkerder vinden.

    Fijn weekeinde, hartelijke groet,

    Ik herinner me nog wel van de paar keer dat ik brandend maagzuur had, dat ik gewone melk wel lekker vond. Het schijnt te neutraliseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij drinken hier geen ene druppel melk (zuivel). We houden ons aan rijstmelk en volle yoghurt. En eerlijkheidshalve missen we het ook niet meer!

    Alleen voor een pannenkoek of bakgerecht wil er nog wel eens sojamelk gehaald worden, maar daarbuiten dus niets.

    BeantwoordenVerwijderen